Jumaat, 3 Januari 2014

Pusat Pengajian Al-Quran Al-Itqaan


Salahkah bersekolah di sekolah aliran agama???

Salam Jumaat kepada semua. Mungkin agak kasar tajuk entri saya pada hari ini. Haha..jangan salah faham..saya cuma ingin kongsikan sedikit pengalaman saya menghantar anak bersekolah di sekolah aliran agama walaupun ianya hanyalah prasekolah.

Anak sulung saya mula bersekolah pada usia 4tahun di PASTI. Tetapi pada tahun ini saya dan suami sepakat untuk menghantar Darwisy PPQI. Untuk memastikan Darwisy mendapat didikan agama secara lebih mendalam tanpa ketinggalan dalam ilmu akademik.

Sesi persekolahan di PPQI adalah berbeza dengan sesi persekolahan kementerian pelajaran Malaysia. Disaat kawan-kawan masih bercuti Darwisy telah memulakan sesi persekolah bagi tahun 2014 pada 10 Disember 2013. Bukan itu sahaja, cuti persekolahan pun berbeza. Sekiranya cuti sekolah 1 minggu, Darwisy hanyalah bercuti 2@3 hari. Tapi ini bukanlah masalah bagi kami.

Mungkin pembaca ingin tahu, apa itu PPQI. PPQI adalah Pusat Pendidikan Al-Quran Al-Itqaan yang terletak di Taman Nirwana Ampang. Ianya adalah sebuah pusat tahfiz yang bermula dari prasekolah sehinggalah ke peringkat menengah. Di sini semua pelajaran akademik diajar bagi memastikan semua pelajar dapat menguasainya baik

Keputusan kami menghantar Darwisy ke sini mengundang pelbagai persoalan dan tanggapan semua orang disekeliling. Salahkah kami mahukan anak-anak mengenai ALLAH terlebih dahulu daripada segala-galanya???tidak boleh berjayakah seseorang itu apabila bersekolah di sekolah aliran agama???

Di era serba moden ini saya beranggapan semua orang lebih berfikiran terbuka…rupa-rupa tidak. Masih ada yang beranggapan sekolah di sekolah agama hanyalah belajar Al-Quran dan ketinggalan subjek akademik.  Walaupun kami dihujani dengan pelbagai tanggapan..itu tidak mematahkan semangat saya untuk melihat Darwisy dan adiknya menguasai dan beramal dengan Al-Quran.

Walaupun baru sebulan bersekolah..banyak yang dapat dipelajari oleh Darwisy disini. Jika dulu Darwisy tidak pernah solat Zohor dan Asar, tapi kini semua itu berjaya dilakukan walaupun ianya tidaklah sempurna tapi sudah cukup membanggakan saya.

Bagi saya cukuplah anak-anak berjaya dalam urusan agamanya. Mempunyai jiwa yang kuat untuk menghadapi kehidupan akhir zaman. Hanya takutkan ALLAH berbanding dengan semuanya. Kerana sikap takut pada ALLAH itu akan menyelamatkan kita dari hanyut.

Sejujurnya saya amatlah takut dengan dunia sekarang. Di sekeliling saya, berapa ramai yang tahu agama tapi tidak mengamalkannya. Berapa ramai mereka yang berpuasa tapi tidak sujud kepada ALLAH. Semua itu berlaku kepada hilangnya rasa takut pada ALLAH.

Moga kita semua sentiasa berada dalam rahmati ALLAH. Doakan saya dan suami diberi  kekuatan mendidik anak-anak menuju ke syurga dan dapat teruskan impian kami melihat Darwisy dan Danish berjaya menghafal Al-Quran dalam usia yang muda. Walau apa jua kata orang…kami tetap akan sekolahkan anak-anak di sekolah agama. Walaupun  bersekolah di sekolah agama itu tidak bermakna tugas kami sebagai ibubapa telah terlaksana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan