Sabtu, 18 Januari 2014

Kelebihan Susu Ibu

Dah lama rasanya saya tidak ‘update’ blog ini. Malam ini saya ingin kongsikan sedikit kebaikan susu ajaib…iaitu susu ibu. Description: C:\Users\Asus\Pictures\senyum.gif.      

Sekali lagi ingin saya tekankan bahawa susu ibu merupakan makanan yang paling berkhasiat untuk bayi yang baru lahir. Kolostrum (susu permulaan yang berwarna kekuningan) yang terkandung dalam susu ibu mengandungi tahap protin yang tinggi. Antara kebaikan susu ibu adalah :-

·         Susu ibu adalh sesuai untuk bayi secara semula jadi

·         Susu ibu tersedia dalam keadaan steril @ terpelihara dan bebas daripada kuman atau hama

·         Kandungan nutrisi dalam susu ibu adalah seimbang ( tak perlu risau kandungan DHA ye)

·         Susu ibu amatlah mudah untuk dihadam berbanding susu haiwan yang pekat dan sukar dihadam, terutamanya untuk kegunaan bayi

·         Susu ibu lebih banyak mengandungi lactase, vitamin dan zat galian yang seimbang. Lactase ialah sejenis enzim yang menukarkan gula dalam susu menjadi glukosa dan galaktosa.

·         Susu ibu mengandungi protein yang dikenali sebagai lactoferrin yang berkemampuan menghalang pembiakan kuman pada system usus bayi dan ini mengurangkan risiko cirit-birit.

·         Sistem penghadaman bayi berupaya menyerap kandungan zat besi daripada susu ibu dengan lebih sempurna berbanding dengan susu lembu.

·         Dari segi psikologi, aksi bayi ketika menyusu merapatkan rangsangan kasih sayang antara ibu dan anak.

·         Hisapan mulut bayimembawa pelepasan hormone dari hipotalamus dalam otak yang meningkatkan kepantasan dan kecekapan involusi @ pengecutan semula rahim ibu dan ini dapat menjarakkan kehamilan.

Hakikatnya kandungan susu ibu akan berubah-ubah dari masa ke semasa. Ia dijadikan ALLAH SWT sebegitu rupa untuk menyesuaikan khasiat yang terkandung di dalamnya dengan perkembangan usia bayi yang meningkat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan