Sabtu, 18 Januari 2014

Kaedah merangsang kreativiti anak

Terdapat pelbagai kaedah yang boleh digunakan oleh ibubapa untuk merangsang kreativiti anak-anak. Bagi ibu bekerja seperti saya masa berkualiti bersama anak-anak amatlah berharga.

Saya banyak luangkan masa dengan anak-anak  dengan bermain bersama-sama mereka. Ini merupakan kaedah saya untuk merangsang kreativi anak-anak kerana sifat semula jadi kanak-kanak adalah suka bermain.

Antara permainan untuk meningkatkan daya kreativi anak-anak saya adalah permainan LEGO , kotak-kotak kosong dan juga warna krayon. Permainan LEGO dan kotak kosong anak digemari oleh Darwisy dan Danish kerana mereka bebas untuk mereka apa jua yang mereka inginkan.

Pemilihan permaianan amatlah penting kerana perbezaan umur antara Darwisy dan Danish. Danish lebih suka mengkaji sesuatu permaianan dengan cara memasukan alat permainan kedalam mulut. Oleh itu saya perlu memilih permaianan yang bersesuaian dengan semua peringkat umur.

1 ulasan:

  1. "Artikel yang sangat bermanfaat. Saya percaya ramai ibu yang nak amalkan tips ni tapi tak ada masa! Jom, pergi ke website pasal pengurusan masa ibu bekerja yg super sibuk dan nak jadi supermommy. Alhamdulillah, dah beribu-ribu ibu bekerja yang transform dan boleh amalkan parenting dan didik anak2 setiap hari. www.efficient2me.com
    "

    BalasPadam